Op Aruba hebben we gemiddeld 9 uur zon per dag. Het hele jaar door. De zon is onderdeel van ons leven. En dat betekent ontspanning, vreugde. Maar het betekent ook: beschermen. Want we houden niet alleen van de zon, we houden net zoveel van onze huid en onze gezondheid. De vraag is: hoe kun je van de zon genieten en tegelijkertijd jezelf goed beschermen?
We nemen je mee door vijf vragen die vaak aan ons worden gesteld, zodat je goed voorbereid de zomer in kunt.
1. Welke SPF moet ik kiezen?
Het snelle antwoord: minimaal factor 30. Dit houdt zo’n 97 procent van de UVB-straling tegen; UVB is de straling die zorgt voor verbranding en huidkanker. Factor 50 is nog iets veiliger, maar het verschil is minimaal: je bent maar 1 tot 2 procent beter beschermd. Sommige mensen denken dat factor 15 genoeg is, maar tijdens een dag op het strand geeft SPF 15 veel te weinig bescherming. Kortom: ga niet lager dan SPF 30.
Zorg ervoor dat je hoe dan ook nooit onbeschermd de zon in gaat. Niet in de zomer, niet in de winter.
2. Wat is het verschil tussen UVB en UVA-straling?
Als we het over SPF hebben, hebben we het over bescherming tegen UVB-straling. UVB is de grootste oorzaak van verbranding van de bovenste laag van je huid. Maar er is een tweede type straling: UVA. UVA zorgt vooral voor veroudering van de huid, zoals rimpels. Het dringt dieper in je huid door.
Als je een zonnebrandcrème koopt, kijk dan altijd goed op de verpakking: zorg dat het niet alleen beschermt tegen UVB-straling, maar ook tegen UVA.
3. Hoe vaak en hoeveel zonnebrand moet ik smeren?
Eén keer smeren is bij lange na niet genoeg. Smeer dik, smeer vaak. Je zweet, je gaat zwemmen, je droogt jezelf af met je handdoek. Dus je bent eigenlijk altijd minder goed beschermd dan je denkt. Vuistregel: smeer elke twee uur. Heb je een duik genomen? Smeer je opnieuw in. En hoe verleidelijk het ook is: probeer uit de zon te blijven op de momenten dat de straling het hoogst is, tussen 11:00 en 15:00.
4. Moet ik alleen in de zomer zonnebrand gebruiken?
Je moet zonnebrandcrème het hele jaar door gebruiken. Maar vooral in de zomer. In de zomer is UVB-straling namelijk het hoogst, in de winter is het een stuk lager. Maar: in de koude maanden is er nog steeds UVA-straling – het type straling dat vooral zorgt voor veroudering. Dus zonnebrandcrème is geen product dat je alleen op vakantie gebruikt. Je huid heeft elke dag van het jaar bescherming nodig.
5. Mijn moisturizer heeft SPF – is dat niet genoeg bescherming?
Nee, de SPF die in je moisturizer zit helpt, maar het is zeker niet genoeg. Om de SPF optimaal te laten werken, zou je heel veel moisturizer moeten gebruiken. Een heel dikke laag op moeten smeren. Dat doen de meeste mensen niet. Je hebt dus altijd een aparte zonnebrandcrème nodig. Maar: je moisturizer met SPF is beter dan niets.
Op Aruba kennen we de zon
We zijn eraan gewend om onszelf te beschermen tegen verbranding, veroudering en huidziekten. Alle kennis die we hebben, zit verpakt in onze suncare producten. We maken het altijd op basis van ons hoofdingrediënt, onze grote trots: aloe vera. Door het toevoegen van aloe, beschermt onze suncare niet alleen – het voedt en hydrateert ook.

